Dost Canlılar: Probiyotikler

Probiyotikler, besin desteği veya fermente gıda halinde bulabileceğimiz yararlı bakterilerdir. Vücutta doğal olarak bulunan ancak hasar görmüş bakterilerin yerine veya onları desteklemek amacıyla kullanımaktadırlar. Kelime anlamı ‘canlı karşıtı’ olan probiyotikler tersine ‘canlı yandaşı’ anlamına gelmektedir.

Fermente gıdalar formunda probiyotik kullanımı tarih öncesine dayanmaktadır. İnsanlar binlerce yıl boyunca sütü, meyve ve sebzeleri, balık, et ve tahılları fermente etmişlerdir. Yiyeceklerin fermente edilmesi lezzetinin artmasını, sindiriminin kolaylaşmasını ve bozulmasını engellemektedir. Bugün dünyada pek çok kültürde probiyotik bakteriler, fermente yiyecekler olarak rutin bir şekilde tüketilmektedir. Son 15-20 yılda probiyotiklerin insanlarda kullanımı artmakla beraber yapılan bilimsel çalışmalarda da artma gözlemlenmiştir.

Doğal olarak probiyotiklerin en çok kullanıldığı hastalıklar mide-bağırsak hastalıklarının tedavisinde kullanılmaktadırlar. Bu hastalıklar;

Sindirim yolunda virüs kaynaklı enfeksiyonlar,
Bebeklerde nekrotizanenterokolit,
Tedaviye dirençli ishal,
İltihabi bağırsak hastalıkları(Chrons hastalığı, ülseratif kolit),
Laktoz intoleransı,
İrritabl bağırsak sendromu
gibi hastalıklarıdır.

Sindirim sistemi hastalıkları dışında farklı birçok hastalığın tedavisinde da kullanılmaktadır. Bu hastalıklar;

Alerjiler(gıda alerjileri),
Otizm,
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite,
Virüs kaynaklı kronik enfeksiyonları,
Ürogenitalenfeksiyonlar,
Hepatit, karaciğer sirozu ve biliyer hastalığı,
Tüberküloz,
Menenjit,
Diyabet,
Çeşitli derecelerde yanık,
Otoimmün bozukluklar
gibi hastalıklardır.

Piyasada probiyotikler içecek, toz, tablet ve kapsül şeklinde birçok formda bulunmaktadır. Ne yazık ki birçoğu tedavi edecek kadar güçlü bakteri florası içermemektedir. İyi bir probiyotik bulduğunuz takdirde bile doğru bir şekilde kullanımı oldukça önemlidir. Bu yüzden kaliteli bir probiyotik seçimi ve doğru kullanım için probiyotik deneyimi olan bir uzmanla çalışmanız gerekmektedir.

Probiyotik seçimi ve kullanımı ile ilgili olarak uzman doktorumuz ve uzman diyetisyenimiz ile görüşmek üzere kliniğimizden randevu alabilirsiniz.